http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/284536_250145891669977_150684684949432_988321_5664257_n.jpg

Tafsir: Surah Al-Baqarah ayat [3 - 5]


قال تعالى:الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ {3} وَالَّذِينِ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِاْلآخِرَةِ هُمْ يُوِقنُونَ {4} أُولَـئِكَ عَلَى هُدًى مِن رَبِّهِمْ وَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ{5}

Syarah Kalimat

يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ
Mereka membenarkan dengan pembenaran yang pasti (jazim) setiap yang ghaib yang tidak dapat di gambarkan dengan panca indera seperti beriman dengan ar-Rabb Tabaraka Wata’ala sebagai zat dan sifat, para Malaikat, hari kebangkitan, serta syurga beserta kenikmtan yang ada di dalamnya dan neraka beserta ‘azab yang ada di dalamnya.

وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ
Melaksanakan shalat lima waktu secara berterusan pada waktu-waktunya (yang di telah di tentukan) di sertai perhatian penuh terhadap syarat-syaratnya, rukun-rukunnya, sunnah-sunnahnya dan nafilah-nafilahnya serta lain-lainnya.

وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ
Dari sebahagian harta yang di anugerahkan oleh Allah kepada mereka, mereka infaqkan yaitu dengan mengeluarkan zakat harta, infaq terhadap jiwa mereka, isteri-isteri, anak-anak, dan kedua orang tua serta dengan bersedekah kepada orang-orang faqir dan miskin.

يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ
Mereka membenarkan wahyu yang di turunkan kepada engkau wahai Rasul yaitu : al-Kitab dan as-Sunnah.

وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ
Dan mereka membenarkan kitab-kitab yang di turunkan oleh Allah Ta’ala kepada para Rasul sebelum kamu seperti Taurat, Injil dan Zabur.

وَبِاْلآخِرَةِ هُمْ يُوِقنُونَ
Dan dengan kehidupan di Akhirat dan hisab, pahala, serta seksaan yang ada di dalamnya mereka mengetahui dan meyakininya; mereka tidak meragui sedi kitpun serta tidak bimbang dengannya kerana keimanan mereka yang sempurna dan ketaqwaan mereka yang besar.

أُولَـئِكَ عَلَى هُدًى مِن رَبِّهِمْ
Kata tunjuk/isyarat (أولئك) di tujukan kepada orang-orang yang memiliki lima sifat sebelumnya dan memberitakan tentang mereka bahawa mereka, dengan keimanan dan amal shalih yang merupakan sebahagian daripada hidayat Allah kepada mereka, mampu beristiqamah dalam manhaj Allah yang akhirnya membawa mereka kepada kemenangan.

وَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
Kata tunjuk/isyarat (أولئك) di tujukan kepada orang-orang yang mendapat hidayat secara penuh dan memberitakan tentang mereka bahawa merekalah orang-orang yang mendapatkan kemenangan, yang layak untuk mendapatkan kemenangan tersebut, yaitu masuk syurga setelah selamat dari neraka.

Makna ayat

Allah Ta’ala menyebutkan dalam ketiga ayat ini sifat al-Muttaqin (orang-orang yang bertaqwa) yaitu ; beriman kepada hal yang ghaib, mendi rikan shalat, membayar zakat, beriman kepada kitab-kitab yang di turunkan oleh Allah dan beriman kepada Darul Akhirat. Allah memberitahu kepada mereka bahawa mereka, lantaran hal itu semua, mendapatkan sesempurna hidayat dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang mendapatkan kemenangan di dunia dengan kesucian dan ketenangan dan kemenangan di Akhirat dengan masuk ke dalam syurga setelah selamat dari neraka.

Petunjuk Ayat

Di antara petunjuk ayat di atas :
Mengajak kaum Mukminin agar mereka bersifat dengan sifat-sifat orang-orang yang mendapatkan hidayat dan kemenangan agar mereka boleh mengambil jalan yang mereka tempuh sehingga mereka mendapatkan hidayat tersebut dan mendapatkan kemenangan di dunia dan akhirat.

http://alsofwah.or.id/index.php?pilih=lihatquran&id=7

0 comments

Leave a Reply

Copyright 2009 Simplex Celebs · All rights reserved · Designed by SimplexDesign